14-06 laatste dag Vindolanda en de boot

16 juni 2019 - Ermelo, Nederland

14-06 Vanaf de muur het fort

Vandaag gaan we dus de laatste dag beleven in Engeland he,we zitten sinds gister al weer in Engeland.

14-06 Roman Vindolanda

De dag is weer gestart met regen maar we gaan in ieder geval de Romeinse opgravingen bekijken,hier is in 1970 bij toeval een hele stad en fort ontdekt,en de archeologen hebben ook geschrift op hout gevonden,iets wat nog nooit eerder ontdekt was.Een heel verslag over waar het garnizoen naar toe moest en hoeveel man erheen ging heel bijzonder.Een gift van historie.Ik kan op de foto s niet zo laten zie hoe mooi dit is om te zien.We zijn boven op een heuvel welke helemaal begroeit was met gras ect,en bij toeval vond men dingen van de Romeinen en is men verder gaan onderzoeken.Nu ligt hier een heel dorp en een soort fort/kazerne waar soldaten bivakkeerden.De hoge militaire in het fort welke met een dikke muur omsingeld is en de gewone soldaten vrouwen en kinderen ,ervoor.Er loopt een straat door het midden met aan beide zijde riool,en dan ernaast fundamenten van huizen badhuizen,tempels,en later zijn de fundamenten van het Romeinse fort gebruikt voor kerken van Christenen (een early christian church).Ook heel bijzonder een slager.En een soort kroeg.En paardenstallen

14-06 het fort

In 2013-2017 hebben de archeologen weer een stuk van de berg bloot gelegd,hierin vond men de bijzonder ontdekking van het hout waarop de Romeinen hun verslagen opschreven.

Heel voorzichtig stukje bij stukje is zo n stukje hout schoongemaakt ,door speciale mensen en met speciale vloeistof ,stukje bij stukje.

En daarna met foto  en  scan s er teksten uit gehaald,die gelezen konden worden .Ook diverse kledingstukken voorwerpen en goud en munten.Wat al niet meer.

14-06 de paadjes tussen de huizen

Veel hout kammen ,leren sandalen en schoenen,haarspelden ,de oude geschriften op hout worden in het museum n Londen bewaard hier alleen copy.Heel bijzonder

Ook bekijken we het museum en zien daar de teksten ect en ook dat er een skelet van een kind van 10-11 jaar is gevonden.

En ze zijn nu nog aan het afgraven en zeker meer vinden.

Erg interessant.

We stoppen ermee we gaan naar de camper en ons omkleden we moeten op tijd bij de boot zijn.

Om 15.00u rijden we de boot in,en om half 6 Hollandse tijd varen we naar huis,daar hadden we dus even niet aan gedacht een uurtje eerder  haha we waren mooi op tijd.

Aan boord in de wind14-06 Laatste vuurtorentje Newcastle14-06 Ruine s bij Newcastle

14-06 aan boord de reddings slopen,en de kade /wal Newcastle

Hopelijk is het allemaal een beetje te volgen,maar het was een prachtige tour door Schotland,tot aan de laatste dag.

Zeker de laatste dag ondanks de regen heel bijzonder die opgravingen,we hebben een film gezien hoe het was voor en, hoe het nu als  het blootgelegd is die opgravingen.Veel oude kastelen ruine s een woest landschap,vriendelijke mensen.Mooi ook de high lands ,zo woest hoge  bergen,en watervallen,sneeuw.Wandelingen niet zoals hier hoor, berg op berg af,fietsen idem.De spelen daar in de high-lands prachtig.De doedelzakken gevoelige muziek.Een hoop ceremonie,vooral de kleding de kilten de wol de mutsen ,tartans.

Dat was het weer

1. Esther en Robin:
    16 juni 2019
    Nou nog even en jullie gaan het geluid van de doedelzakken missen😉😂 maar blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn
  2. Desirée:
    17 juni 2019
    Super mooie verhalen en foto's weer van 13 en 14 juni!!! En nu thuis uitrusten van de vakantie😘